guldponnyn

Direktlänk till inlägg 13 maj 2011

Att sko korrekt...

Av guldponnyn - 13 maj 2011 08:25

Igår innan jag skulle gå och snarka läste jag ett intressant kapitel ur boken Islandshästen skriven av Magnus Skúlason. Det handlade om skoningens påverkan av gångarter. Enligt Magnus kan man reglera hästarnas lyft genom att sko dom olika fram och bak, vilket låter logiskt. Så har man då en pass pålle skulle man, enligt honom, sko dom lättare bak och tyngre fram för att få bakbenen att förflyta sig framåt snabbare och frambenen att dröja kvar aningen längre i luften. På travtaktiga rekomenderade han tvärtom, då det är frambenen man vill ha snabb auktion i vid tölten och bakbenen högre lyft. Dock är detta bara en metod som han föreslog man skulle använda kortare period, då hästen går bra i tölt/pass är det dags för vanliga skor.

Jag vet inte riktigt vad jag tycker om denna metod, tror säkert den funkar och underlättar säkert för många som har väldigt svårt för tölt/pass, så på så sätt är det väl bra. Men å andra sidan tycker jag att det är något man själv ska träna upp, inte att man ska lägga töltträningen på hästens skor, med bra träning och lite tålamod får hästen ändå till en bra tölt och du har på kuppen fått yterligare erfarenhet.


Han tog även upp det faktum att vi i idag eftersträvar att sko hästarna så lätt som möjligt, och lägga mera tid på att ta fram stöttdämpande skor, vilket verkar väldigt klokt och nödvändigt. Ja en massa klokt tog han upp, så den boken kan jag starkt rekomendera.


Hur skor ni era hästar?!


 

Justja. Jag söker efter någon duktig designer, som skulle kunna göra en Header åt mig. Mejla om du kan.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av guldponnyn - 16 maj 2011 23:06

Go´kväll. Viktigt medelande till alla läsare!! Jag byter nu till adress till följande: http://goldponnyn.blogg.se/?tmp=16230324   Ha det bra Mvh Sandra ...

Av guldponnyn - 12 maj 2011 21:20

Måste dela med mig av detta klipp som jag nyss fann. Det där med att Tobbe från ponnyakuten är en man med ordning och reda vet vi alla, men vad gör han när det kommer in en kamel i stallet? En otroligt söt kamel dessutom, aldrig trodde jag att ja...

Av guldponnyn - 12 maj 2011 20:40

Idag följde mormor och lillkusin Kalle med till stallet. Vi hade rktigt trevligt ihop, och mormor tar ju lektioner av mig, så lite ridning blev det allt.  Även lille Kalle kom upp i sadeln.   Sedan gick vi ner med Draumur och Denzel till grässh...

Av guldponnyn - 12 maj 2011 09:41


Snygga lindor från libresse behöver väl alla        

Presentation


Om en knasig vardag med pållen och vovven.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Maj 2011
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards