guldponnyn

Alla inlägg under maj 2011

Av guldponnyn - 16 maj 2011 23:06

Go´kväll.

Viktigt medelande till alla läsare!!

Jag byter nu till adress till följande: http://goldponnyn.blogg.se/?tmp=16230324


Ha det bra

Mvh Sandra

Av guldponnyn - 13 maj 2011 08:25

Igår innan jag skulle gå och snarka läste jag ett intressant kapitel ur boken Islandshästen skriven av Magnus Skúlason. Det handlade om skoningens påverkan av gångarter. Enligt Magnus kan man reglera hästarnas lyft genom att sko dom olika fram och bak, vilket låter logiskt. Så har man då en pass pålle skulle man, enligt honom, sko dom lättare bak och tyngre fram för att få bakbenen att förflyta sig framåt snabbare och frambenen att dröja kvar aningen längre i luften. På travtaktiga rekomenderade han tvärtom, då det är frambenen man vill ha snabb auktion i vid tölten och bakbenen högre lyft. Dock är detta bara en metod som han föreslog man skulle använda kortare period, då hästen går bra i tölt/pass är det dags för vanliga skor.

Jag vet inte riktigt vad jag tycker om denna metod, tror säkert den funkar och underlättar säkert för många som har väldigt svårt för tölt/pass, så på så sätt är det väl bra. Men å andra sidan tycker jag att det är något man själv ska träna upp, inte att man ska lägga töltträningen på hästens skor, med bra träning och lite tålamod får hästen ändå till en bra tölt och du har på kuppen fått yterligare erfarenhet.


Han tog även upp det faktum att vi i idag eftersträvar att sko hästarna så lätt som möjligt, och lägga mera tid på att ta fram stöttdämpande skor, vilket verkar väldigt klokt och nödvändigt. Ja en massa klokt tog han upp, så den boken kan jag starkt rekomendera.


Hur skor ni era hästar?!


 

Justja. Jag söker efter någon duktig designer, som skulle kunna göra en Header åt mig. Mejla om du kan.

Av guldponnyn - 12 maj 2011 21:20

Måste dela med mig av detta klipp som jag nyss fann.

Det där med att Tobbe från ponnyakuten är en man med ordning och reda vet vi alla, men vad gör han när det kommer in en kamel i stallet?

En otroligt söt kamel dessutom, aldrig trodde jag att jag skulle bli fäst vid en kamel, men Sven är ju bara för charmig.

Eller hur?


I övrigt tycker jag det han säger i videon är väldigt korrekt, hästar mår bättre med ständig kontakt till varann. Bland annat därför jag väljer att ha min Dröm på lösdrift fr.o.m sommaren, så att dom alltid får umgås och kommunicera. För visst pratar även hästarna med varann, har man dom då separerade blir det, precis som Tobbe säger, ett mer ovårdat språk.


Av guldponnyn - 12 maj 2011 20:40

Idag följde mormor och lillkusin Kalle med till stallet.

Vi hade rktigt trevligt ihop, och mormor tar ju lektioner av mig, så lite ridning blev det allt.  Även lille Kalle kom upp i sadeln.


Sedan gick vi ner med Draumur och Denzel till grässhagen där dom fick lula runt ett tag. Och tror ni inte jag blev glad när sötnosen kom gående mot mig vid insläppet, han som älskar gräss så, valde att komma till mig istället, utan att jag ens ropat på honom. Kanske gräss är för hästar som pepparkakor för oss, snällpiller  .


En fundersam Lucky

 


Lite bus i hagen



Ja, liten kanske, men kaxig


E inte detta gulligt så vet jag inte vad...


Tycker nog jag och Dröm matchar varann lite, iaf håret

 

Kram Sandra

Av guldponnyn - 12 maj 2011 09:41

Snygga lindor från libresse behöver väl alla  


   

Av guldponnyn - 12 maj 2011 08:08

Godmorgon.

Denna dag fick det ble kaffe,skorpa och musli till frukost, yummie.

Och nu såhär på morgonen när min hjärna kommer på de mest konstiga tankar, kom jag att tänka på hur det egentligen ligger till. Heter det Äpplejucie eller Äppeljuice?

Hörde på Maxreklamen, ni vet den där med en snubbe som rabblar upp en jäklans massa drycker, han säger nämligen Äpplejuice, och är den ända jag hört säga det och inte Äppeljuice. Men å andra sidan borde väl Äpplejuice vara det korrekta.


Säger ni Äpplejuice eller Äppeljucie??


 


Kram Sandra

Av guldponnyn - 11 maj 2011 21:41

Sitter med en kopp te och tittar på fälttävlan ifrån badminton med ett gäng pippiga myggor.


Förundras verkligen dessa modiga ryttare och hästar. Det är inga små hinder de hoppar, inte direkt som en själv när man kommer i kort gallop över ett 70cm:ers  kryss. Nejdu, riktigt läbbigt ser det ut, men å andra sidan är det säkerligen en riktigt härlig upplevelse att ta sig över dessa gigantiska hinder. Hästarna verkan ju även trivas med jobbet, med tanke på att dom har full koncentration, öronen fram och framför allt rejäl framåtbjudning. Fast jag tror nog jag och Dröm nöjer oss med några små stockar i skogen.


Däremot kan jag absolut tänka mig att träna på samma sätt som en fälttävlansryttare, för kollar man på dessa ekipage ser man tydligt att dom har lydiga och glada hästar. Gillar även att dom låter hästarna sträcka ut ordentligt på längre tyglar med följsam kropp hos ryttare. Det är absolut något vi alla borde ta efter.


Är inte Mister pooh bara så söt, en stor gossebjörn, håller tummarna för dom.

 


Kram Sandra

Presentation


Om en knasig vardag med pållen och vovven.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Maj 2011
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards